نگاهی به اوضاع نامناسب سینماهای کرمانشاه
محل تبلیغات شما


ورود اعضا


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




میزان رضایتمندی شما از مطالب سایت:





تبليغات
محل تبلیغات شما

به گزارش خبرگزاری فارس، از دیرباز تاکنون از تئاتر و سینما به‌ عنوان ابزاری قدرت‌مند و تاثیرگذار بر ذهن مخاطب یاد شده و بی‌شک کیفیت و کمیت سینماهای فعال، نشان‌دهنده سطح ارتباط مردم با سینما و توجه مسئولان امر به این بخش است.

با توجه به اثرات بدیهی فرهنگ و هنر و با وجود جمعیت 2 میلیون نفری در استان کرمانشاه، تنها دو سینما در شهر فعال بوده و شهرستان‌های استان از داشتن سینمایی هر چند با ظرفیتی اندک محروم مانده و مطالبات مردم در این بخش فرهنگی به‌خوبی پاسخ داده نشده است.

سینما آزادی پس از سال‌ها رکود، نخستین سینما در شهر است که با اختصاص بودجه‌ای مطلوب بازسازی شده و متناسب با عصر خود، به تکنولوژی و تجهیزات نوینی مجهز شده و سینما فرهنگ دومین سینمای فعال در کرمانشاه است که پس از بازسازی به سالنی چندمنظوره تبدیل شده ولی در مدرن کردن تجهیزات و پرده سینما نتوانسته به‌خوبی عمل کند و موفقیتی در جذب مخاطب داشته باشد.

علاوه بر پیری و فرسودگی سینماهای شهرمان، رواج فیلم‌های ماهواره‌ای و کپی‌های غیرمجاز از فیلم‌های در حال اکران، عاملی دیگر برای بی‌رغبتی مخاطبان و در نتیجه خالی ماندن صندلی‌ها از مخاطبان شده و جدایی چند ساله‌ای بین مردم و سینما افتاده است.

*بافت فرسوده ساختمان سینما تهدیدی برای سلامتی رهگذران

یک شهروند کرمانشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به وضعیت نابه‌سامان فضا و تجهیزات در سینماهای کرمانشاه، گفت: فرسودگی بیش از حد، سال‌هاست که سینماهای شهر را به تعطیلی کشانده و در این مدت دستی برای بازگشایی قفل‌های چندین ساله دراز نشده و بافت فرسوده آن تهدیدی جدی برای عابران و رهگذران قلمداد می‌شود.

احمد ارجمند ادامه داد: فرسودگی و کهنه شدن تجهیزات سینما بهانه‌ای برای رواج فیلم‌های ماهواره‌ای در خانواده‌ها شده در حالی ‌که فیلم‌ها و سریال‌ها با فرهنگ ایرانی اسلامی هیچ تناسبی نداشته و منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.

*استقبال موردی مخاطبان از سینما

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی با تاکید بر اینکه هیچ منبع فرهنگی جای خالی سینما را پر نمی‌کند، گفت: جمع شدن تعدادی از مخاطبان در سینما با یک هدف و به‌منظور دیدن فیلمی واحد و بیان هیجانات و شادی‌ها در یک فضا، به‌نوعی وحدت و هم‌دلی را در بین مخاطبان ایجاد می‌کند و موجب سرزندگی در ارتباطات اجتماعی می‌شود.

عطیه کاظمی افزود: علاوه بر فرسودگی سینماهای شهر، اکران فیلم بدون توجه به نیاز و سلیقه مخاطب موجب شده که استقبال از سینما موردی دیده شود و بیشتر شاهد حضور چشمگیر مردم در صورت برگزاری جشنواره و یا اکران فیلمی خاص در پرده سینما باشیم.

*ارشاد اسلامی متولی زیرساخت‌های فرهنگی است

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با بیان اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه متولی زیرساخت‌های فرهنگی است، گفت: سینماداری و یا اکران فیلم متناسب با شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم استان و همچنین در سنخیت با فرهنگ ایرانی اسلامی بر عهده حوزه هنری بوده و سینماسازی که به‌معنای بازسازی و ساخت سینما است، بر عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد.

*محفوظ ماندن جایگاه سینما برای مخاطبان در عصر تکنولوژی

عباس سروری از سینمای آزادی به‌عنوان آبروی سینمایی شهر کرمانشاه در بخش فرهنگ و هنر نام برد و اظهار کرد: از زمان بازسازی سینمای آزادی کرمانشاه، شاهد افزایش درآمد و استقبال چشم‌گیر شهروندان و حضور آنان در این مکان هستیم.

 به گفته رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه، امکاناتی پیشرفته نظیر تصاویر دیجیتال، پرده و صندلی‌های استاندارد، سیستم صوتی دالبی، نور و فضای مناسب در این سالن قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون نگاه قبل از انقلاب به سینمای آزادی در تصور بسیاری از شهروندان از بین رفته و از سینما به‌عنوان شاخص فرهنگی تعبیر می‌شود و با وجود پیشرفت تکنولوژی و رواج ماهواره، سینما هیچ‌گاه جایگاه خود را در نزد مخاطبان از دست نخواهد داد.

*آمادگی حوزه هنری برای سینماداری در کرمانشاه

وی ادامه داد: در صورتی‌که چشم‌انداز دولت تدبیر و امید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی، ایجاد سینما در شهرستان‌ها باشد؛ حوزه هنری اداره کردن و سینماداری را بر عهده خواهد گرفت و این مهم از رسالت و وظایف حوزه هنری است.

به گفته سروری، سینمای آزادی و پیروزی به حوزه هنری تعلق داشته و سینماهایی نظیر صحرا واقع در دولت‌آباد و سینما استقلال از سینماهای راکد و فرسوده شهر هستند و علاوه بر دو سینمای فرهنگ و آزادی، احداث سه سینمای فعال در شهر می‌تواند تا حد مطلوبی در رفع نیاز شهروندان به سینما و فرهنگ مؤثر باشد.

سروری با اشاره به فرسودگی خطرساز سینما پیروزی کرمانشاه، گفت: بارها به‌صورت مکتوب در خصوص وضعیت نابه‌سامان این سینما هشدار داده‌ایم و ریزشی کوچک می‌‌تواند تهدیدی برای سلامتی عابران در این مکان باشد و آباد کردن و زنده کردن دوباره این سینما قبل از بروز حادثه به‌عنوان یک نیاز قلمداد می‌شود.

*پخش فیلم‌های برتر کوتاه کشوری به‌صورت متناوب در سینمای آزادی کرمانشاه

این مسئول با تاکید بر حمایت حوزه هنری از فیلم‌نامه‌نویسان کرمانشاهی در راستای تولید فیلم‌های کوتاه، خاطر نشان کرد: در همین راستا کارگاه‌هایی از جمله نقد فیلم و فیلم‌نامه‌نویسی در حوزه هنری کرمانشاه برگزار می‌شود و درصدد اخذ مجوز به‌منظور پخش فیلم‌های برتر کوتاه کشوری به‌صورت متناوب در سینمای آزادی کرمانشاه هستیم.

رئیس حوزه هنری کرمانشاه از اکران فیلم‌هایی کوتاه در سالن مهر این مرکز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: سینما از توانایی مقابله با بسیاری از معضلات اجتماعی برخوردار بوده و به‌هنگام اکران فیلم علاوه بر هم‌دلی، به‌نوعی فضای آموزشی در سالن شکل می‌گیرد و پس از اتمام فیلم شاهد تحلیل‌های مخاطبان در مورد محتوای فیلم دیده شده هستیم که اقدامی علمی است.

*تغییرات مستمر و کم‌توجهی برخی از مسئولان به قدرت سینما

یک نویسنده و تهیه‌کننده کرمانشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه از سینما به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت فرهنگی برای مقابله با تهاجمات فرهنگی یاد کرد و گفت: در سال‌های اخیر، غفلت از قدرت و توان این رسانه فرهنگی مانع توجه بنیادین به آن شده و فاصله‌ای در بین مردم و سینما ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام یزدان پرونده با اشاره به امکانات و تجهیزات قدیمی و فضای غیراستاندارد در سینما فرهنگ کرمانشاه، تصریح کرد: وجود تنها دو سینما، در شأن مردم کرمانشاه نیست و اکران فیلم بدون توجه به سلیقه و خواست مخاطب در افزایش صندلی‌های خالی در سالن‌ها تاثیرگذار است.

این کارگردان کرمانشاهی افزود: تغییرات مستمر مدیران فرهنگی در بی‌توجهی و کم‌توجهی به قدرت سینما تاثیرگذار بوده و کاری ریشه‌ای برای از بین بردن مشکلات موجود در بخش فرهنگ و سینمای شهر انجام نشده، در حالی‌که رفع مشکلات در بخش سینما نیازمند برنامه‌ای بلندمدت است.

به گفته پرونده، تعهد و تخصص دو خصیصه مورد نیاز برای مسئولان فرهنگی است که موجب رشد و تعالی هنر شده و در کاهش معضلات فرهنگی تاثیرگذار خواهد بود.

*نقش رسانه ملی در افزایش مخاطبان سینما

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به وجود بسیار اندک فیلم‌نامه قوی و استانی، گفت: رسانه ملی در راستای پررنگ کردن نقش و جایگاه سینما در نزد مردم وظیفه اصلی بر عهده دارد و کم‌کاری در این‌ زمینه اثرات منفی به‌دنبال خواهد داشت.

آرشام خرسندپور با اشاره به نقش بارز تکنولوژی در کاهش مخاطب در سینما، افزود: وجود تنها دو سینمای فعال در کلان‌شهر کرمانشاه در شأن پتانسیل‌های بالای فرهنگ و هنر در این منطقه نخواهد بود و رونق دوباره این بخش نیازمند حمایتی جدی است.

وی از سینما بهمن و استقلال به‌عنوان سینماهای راکد در شهر یاد کرد و گفت: در ماه‌های اخیر با سفر رئیس انجمن سینمای ایران به کرمانشاه تصمیمات و رایزنی‌هایی در مورد اختصاص بودجه کافی برای بازسازی سینما بهمن که در دولت‌آباد قرار دارد، گرفته شده و در صورت رایزنی و خرید سینما استقلال، تصمیماتی برای تبدیل این مکان به محیطی فرهنگی در نظر گرفته شده است.

*فیلم‌های دیجیتالی جایگزینی نامناسب برای سینما

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: عواملی همچون رواج استفاده از ماهواره، سینمای خانگی و کپی‌های غیرمجاز در کاهش علاقه مخاطبان به سینما به‌دلیل تکراری بودن فیلم مؤثر بوده و هیچ قانون و برخورد جدی برای مبارزه با معضل کپی‌رایت در ایران وجود ندارد.

ابراهیم رحیمی‌زنگنه با بیان اینکه برخی از سینماهای ایران در اکران فیلم‌های مورد علاقه مردم در حد مطلوبی عمل نکرده، تصریح کرد: کاهش حضور مخاطب در سینما به‌دلیل عوامل ذکر شده در کل کشور دیده می‌شود و در صورت اکران فیلم‌های جشنواره و یا فیلم‌های موردی بر روی پرده سینما به‌دلیل جذابیت و تازگی، با استقبال و حضور چشمگیر مخاطبان مواجه می‌شویم.

وی خاطر نشان کرد: تمامی سینماهای استان به بخش دولتی اختصاص نداشته و قسمتی از آن در ارتباط با بخشی خصوصی است و کاهش استقبال مردمی در کاهش اقتصاد سینما و در نتیجه بی‌رونقی تدریجی آن تاثیرگذار است.

رحیمی‌زنگنه با تاکید بر اینکه آشتی دوباره مردم با سینما به چندین مقدمه نیازمند است، ادامه داد: پیشگیری از کپی‌رایت، ساخت و اکران فیلم با توجه به سلیقه مخاطب، درآمد مطلوب برای سینماداران در بخش خصوصی و غیرخصوصی و اصلاح وضعیت کنونی سینما که تابع اصلاح وضعیت اقتصادی کشور است از جمله عوامل برای برقراری آشتی مجدد مردم با سینما محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش فارس، هنر و سینما ابزاری قدرتمند برای بیان اعتقادات درونی انسان است و به‌دلیل درگیر کردن دو حس شنوایی و بینایی از اثری دوچندان برخوردار بوده و احیای دوباره سینماهای شهرمان نیازمند باور و ایمان به تاثیرگذاری چنین قدرت بزرگی خواهد بود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


RSS

Powered By
loxblog.Com